Noticias
Dos morts i dos ferits greus en un tiroteig a El Ejido, a Almeria
Dues persones han mort i quatre més, entre elles dos menors d’edat, han resultat ferides de gravetat en un tiroteig al municipi d’El Ejido, a Almeria. Els fets han passat aquesta nit passada. Les fonts recollides per l'agència EFE asseguren que el presumpte autor seria familiar de tots o almenys part de les víctimes.
El sector de la construcció "alenteix" la seva descarbonització, alerta l'ONU
El sector de la construcció a escala mundial posa el fre a descarbonitzar-se tot i els "canvis positius" materialitzats des del 2015. "Els avenços s'han alentit", adverteix el desè Informe sobre l'estat mundial dels edificis i la construcció, elaborat pel Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA) i l'Aliança Global per als Edificis i la Construcció (Global ABC). Erigeix la construcció en "pedra angular" de la vida humana, tant a escala econòmica com climàtica.
Ciutadans de primera i de segona: la polèmica normativa que sacseja el Japó
Hi ha imatges que expliquen millor que cap titular el que ha estat el creixement del rugbi al Japó. Una és la de Lomano Lemeki corrent amb la pilota sota el braç en el Mundial del 2019, en plena victòria contra Escòcia. Aquell dia el Japó va deixar de ser una sorpresa per convertir-se en una realitat competitiva, amb un equip construït també amb jugadors nascuts fora del país, però plenament integrats. Set anys després, alguns d’aquells noms tornen a estar al centre del focus, però per un motiu ben diferent: un debat incòmode que va més enllà de l’esport i interpel·la directament el concepte de ciutadania.
Per què el CAP Passeig de Maragall encara figura a nom d’un sindicat franquista?
L’actual CAP Passeig de Maragall, al districte de Sant Martí de Barcelona, encara figura avui –mig segle després de la mort de Franco– a nom de la Falange Española (FET y de las JONS). Malgrat que la Generalitat gestiona el centre i n'assumeix tots els costos de manteniment, la titularitat registral continua en mans de l'aparell polític de la dictadura. Aquesta és la troballa més desconcertant de la investigació de la historiadora Neus Moran, que documenta com l'Estat va blindar el patrimoni sanitari procedent de l'espoli franquista abans del traspàs de competències.
El malestar als barris històrics amenaça amb un ressorgiment de l’extrema dreta a Tortosa
El carrer de Sant Blai ha estat històricament un dels més comercials de Tortosa i il·lustra bé els canvis que ha experimentat la ciutat en els últims anys. A la capital del Baix Ebre hi viuen unes 36.000 persones, un 23,5% de les quals són d’origen estranger. Molts dels immigrants es dediquen a les feines del camp o regenten petits establiments a la ciutat. Aquest és el cas de l’Oman, que fa un any i mig que ha obert un restaurant al carrer de Sant Blai, el Luxury Rif. Està falcat per un locutori, a una banda, i un local de kebabs, uns metres més enllà. Un veí hi entra i li pregunta si li fa res que li demani alguna cosa per menjar. L’Oman, que quan fem aquest reportatge està en ple Ramadà, li diu que no. "Som aquí picant pedra", explica sobre el negoci, on se serveix menjar tradicional marroquí. Els marroquins són el grup de població estrangera amb més pes a la comarca: representen el 30% dels estrangers, segons dades de l’Idescat.
04/04/1819 