04/11/2020



Noticias
  • Escalfament disparat a Catalunya: la temperatura ja ha pujat 2 ºC en els últims 75 anys
    La temperatura mitjana anual continua pujant perillosament i ja acumula un augment de 2 °C en els darrers 75 anys a Catalunya. El ritme d’escalfament és clarament superior al del conjunt del planeta, que actualment es calcula que és de poc més d’un grau en aquest mateix període. Això corrobora que la zona del Mediterrani és una de les que més s’escalfa de tot el món, segons recull l’últim Butlletí anual d’indicadors climàtics (BAIC) del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), publicat aquest divendres.
  • Demanden el govern de Madrid per atorgar 3 milions "a dit" a patronals afins
    Conpymes, de la qual forma part la patronal catalana Pimec, ha interposat un recurs contenciós administratiu contra la Comunitat de Madrid per la concessió de subvencions "a dit". La denúncia ja ha estat admesa a tràmit pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid, segons aquesta organització, que presideix José María Torres.
  • Un Everest musical
    Hi ha obres que, com deia Riccardo Muti en relació amb la Missa solemnis de Beethoven, quan s’interpreten suposen per a l’artista que les aborda ascendir a un Everest musical. És el que passa, per exemple, amb els dos llibres d’El clave ben temperat o amb els catorze contrapunts que integren L’art de la fuga de Johann Sebastian Bach. Ambdues són obres enciclopèdiques, que compendien la grandesa del compositor, la seva ètica i la seva estètica, a més de la seva ciència musical. Potser a causa d’aquesta concepció tan tècnica –no exempta de sensibilitat–, que les converteix en peces austeres i ascètiques (inherents, d’altra banda, al luteranisme insubornable de Bach), es programen poc. En conseqüència, poder-les escoltar senceres en directe suposa un privilegi per a l’espectador.
  • Mor un home en un hospital de València després de contraure la ràbia a Etiòpia
    Un pacient de 44 anys ha mort en un hospital del País Valencià després d'haver donat positiu de ràbia. L'home va rebre una mossegada d'un gos durant un viatge a Etiòpia el juliol del 2024 i no estava vacunat contra la malaltia. La mossegada va ser a la cama dreta i després de netejar la ferida va tenir una bona evolució, per la qual cosa no es va plantejar consultar els serveis sanitaris quan va tornar.
  • L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'La reunió del català amb Espanya'
    El PP és un partit hostil a la llengua catalana, i el 2025 hem de sentir coses com ara “Si parlen en català m’aixeco i me’n vaig” (Ayuso, Madrid) o “És una mica rídícul” l'ús dels auriculars (Moreno Bonilla, Andalusia). A veure, quan Illa i Ayuso es troben en una reunió és normal que parlin en castellà, que és la llengua que saben tots dos. Però quan Illa fa de president i Ayuso fa de presidenta estan ostentant la representació pública, ell d’un país amb llengua pròpia i ella d’una comunitat autònoma.