Noticias
  • Un dels grans esdeveniments literaris d'aquest any
    "Un no-res / fórem, som, serem / encara, en flor: / la de no-res, la / Rosa de Ningú". Aquests versos de la tercera estrofa del poema Psalm contenen el títol del que és un dels llibres cabdals de Paul Celan, Die Niemandsrose (1963). La versió catalana de La Rosa de Ningú, publicada ara, en edició bilingüe, en traducció i comentaris a cura d’Arnau Pons, per LaBreu Edicions, ens permet poder llegir i conèixer en profunditat un dels llibres imprescindibles de la poesia alemanya i universal del segle XX.
  • Per què ara és el millor moment per ser pare?
    Els nostres avantpassats tenien idees força estranyes sobre la paternitat. A l’Atenes antiga, un nadó no era legalment una persona fins que el pare ho deia. En una cerimònia anomenada amphidromia, el patriarca alçava el nounat per inspeccionar-lo i decidia si li donava la benvinguda a la seva llar o l’abandonava en una muntanya, on, gairebé amb tota seguretat, moriria. Els motius típics per rebutjar un infant eren deformitats o, simplement, el fet de ser una nena.
  • "Només tenim Corpinnat a la carta perquè és la nostra manera de dir que apostem pel territori que tan bé va acollir la família Kao"
    El carrer Bisbe Sivilla, al barri de Sant Gervasi, n’hi ha molts que el coneixen com el carrer dels Kao. O al revés, als Kao els coneixen com els bisbes. El joc de paraules és imaginatiu. Els dos germans Kao, en Lluís (Barcelona, 61 anys) i en Josep Maria (Barcelona, 62 anys) hi tenen fins a tres restaurants: el Shangai, el Kao Dim Sum i el Kao Street.
  • D’amic de Lenin a gran magnat del petroli
    A finals del 1921 el líder de la revolució soviètica, Vladímir Lenin, va escriure una carta molt afectuosa a un jove americà que havia conegut poc abans a Moscou. A la carta li desitjava un gran èxit en la concessió i li donava records per al seu pare. El jove al qual fem referència es deia Armand Hammer, acabava de llicenciar-se en medicina i la concessió de la qual parlava la carta tenia com a finalitat l’explotació d’alguns recursos naturals de la Unió Soviètica. Mig segle després Hammer era un dels grans magnats mundials del petroli a través de la seva companyia, l’Occidental Petroleum.
  • La jaqueta 'varsity': de símbol de prestigi a xollo de supermercat
    En plena sensació de desànim pel final de les vacances, agreujada per la campanya de tornada a l’escola, apareixen a escena peces de roba que ens recorden que toca guardar les xancletes i vestir-nos de tardor. I en l’àmbit escolar hi ha una peça que enguany pren un marcat protagonisme: la icònica jaqueta varsity, que es caracteritza pel contrast de colors entre cos i mànigues i per incloure una lletra cosida al pit. El seu origen és més antic del que sembla: el 1865 l’elitista Universitat Harvard va dissenyar un senzill jersei de llana grisa amb una H per identificar els jugadors del seu equip de beisbol. Aquest detall aparentment menor tenia una forta càrrega simbòlica: els jerseis no pertanyien als esportistes sinó a l’equip i només qui havia participat en partits importants, contra rivals de pes com Yale o Princeton, podia conservar-lo un cop acabada la temporada. D’aquí prové l’expressió "To earn the letter" (guanyar-se la lletra), que convertia el jersei en un objecte de distinció