Noticias
El museu secret de l’Espanyol que s’amaga a Barcelona
De ben petit que el Gabriel Martínez col·lecciona de tot. “Em guardava les xapes de Coca-Cola, els cromos de la Bimbo, segells, clauers... i, esclar, també tot el que trobava de l’Espanyol”, diu aquest aficionat periquito de soca-rel que, ja d’adult, va transformar aquella curiositat i fascinació pels objectes relacionats amb el club de la seva vida en una passió; gairebé en un modus vivendi. Tant és així que, empès pel seu gran amic Jordi Puyaltó -el que més sabia de col·leccionisme i memòria històrica en blanc-i-blau-, l’any 2007 va muntar el seu propi museu de l’Espanyol als baixos d’un local familiar que tenia al Carmel.
Així serà la futura La Escocesa, una de les fàbriques tèxtils més antigues del Poblenou
Després de setmanes en què l'antiga fàbrica La Escocesa del districte de Sant Martí ha sigut notícia pel desallotjament de les naus que continuaven ocupades, l'Ajuntament de Barcelona ha sortit aquest dijous a explicar quins són els seus plans de futur per a aquesta antiga fàbrica tèxtil del Poblenou. La cinquena tinenta d'alcalde, Raquel Gil, ha explicat en roda de premsa que el consistori està accelerant per convertir aquest espai en un "pol d'innovació econòmica, cultural, social i residencial" que ajudi, de retruc, a "recuperar patrimoni industrial" de la ciutat.
No direm xupito, direm didalet: les noves paraules que entren al diccionari
La preocupació per la gestió emocional i l'expansió de la cuina internacional són dos fenòmens globals que ens han envaït les nostres vides i que també han arribat al diccionari. La comissió lexicogràfica ha incorporat al diccionari normatiu de l'Institut d'Estudis Catalans (DIEC) 375 novetats aquest 2025, de les quals hi ha 117 nous articles i 258 modificacions o ampliacions. Entre els nous articles hi ha mots com autoajuda, dana, rumorologia, manga, jacuzzi, aiguagim, sushi i mozzarella. Entre les ampliacions de sentits en paraules que ja existien destaquen mots com núvol, frontal, migrar i màrfega. També s'estan incorporant al diccionari molts mots de les diferents varietats dialectals "perquè tots els parlants se sentin identificats amb el diccionari", diu la filòloga Sandra Montserrat. Eixamplar l'estàndard contribueix a reforçar la unitat de la llengua.
Els Estats Units suspenen les sol·licituds de ciutadans afganesos després del tiroteig contra la Guàrdia Nacional
Donald Trump torna a carregar contra els immigrants després que un ciutadà afganès disparés aquest dimecres contra dos integrants de la Guàrdia Nacional, en un dels cinturons de seguretat de la Casa Blanca. L'autor del tiroteig, de 29 anys i que va arribar als Estats Units el 2021, va ser capturat per les forces de seguretat després de ferir els dos guàrdies de gravetat, que es troben hospitalitzats.
L'únic consell de Jordi Vendrell, però quin consell
Quin llibre més singular, el que ha caigut atzarosament a les meves mans. Oleeé! Torno a ser aquí és un volum d’homenatge a Jordi Vendrell, ara que el 2026 farà 25 anys de la seva mort. El gruix del volum el forma el diari que va mantenir durant la preparació i llançament del programa L’orquestra a Catalunya Ràdio, una tertúlia sublim, múrria i exitosa que van cancel·lar l’endemà d’haver criticat l’operació Garzón i les tortures a independentistes. Les anotacions de Vendrell són brevíssimes, però esmolades. “Els polítics no es poden barrejar amb polítics”, escriu un dia, quan s'adona que el caràcter gasós i lliure de la tertúlia acaba segrestat pel xoc de narratives escenificades. De fet, odia la idea de debat: vol converses de gent que s’ho passa bé i, de retruc, ho fan passar bé als altres. Esclar que quan coincideixen en un mateix episodi Tísner i Pere Calders, com passa un dia, resulta molt fàcil. Tot i ser independentista avant la lettre, Vendrell s’assegura que el
07/12/2014 